De verkeersregels op Curacao lijken op die van Nederland…. echter, toeristen hebben in het verleden dusdanig veel auto-ongelukken gehad dat de autoverhuurbedrijven zijn overgegaan tot het instellen van een niet-afkoopbaar eigen risico van minimaal 500 Naf (zo’n 245 Euro).
Het verkeer op Curacao rijdt niet harder dan 60 á 70 km/uur. Advies: rijd rustig.
Bij een T-kruising heeft het rechtdoorgaande verkeer altijd voorrang. Advies: neem nooit voorrang men kent deze regel niet.
Een arm uit het raam zwaaiend betekent: wacht even, ik moet stoppen, afslaan, parkeren, remmen, achteruit rijden, geef me de ruimte.
Het invoegen mist meestal elke logica. Advies: wees altijd beducht voor een heel korte invoegstrook. Krijg je niet de kans om in te voegen, blijf dan kalm, sta gewoon even stil, niemand vindt dat erg, en steek je hand zwaaiend uit het raam: er zal altijd iemand zijn die je dan rustig laat invoegen.
Links en rechts passeren is gebruikelijk, voor zowel hardrijders als het normale verkeer. Advies: als je op een tweebaansweg rijdt, houd die baan dan aan. De achteropkomers rekenen daarop en passeren je links of rechts.
Wees bedacht op auto´s die plotseling midden op de weg stoppen omdat de bestuurder een bekende ziet, zich in de weg vergist of wil omdraaien. Wacht rustig. Men maakt na een paar minuten wel weer de weg vrij.
Als je remt, rem dan twee of drie keer, zodat de achteropkomende je ziet. Men let hier niet zo op, men kijkt meer om zich heen dan op de weg.
Houd ruim afstand, want plotseling remmen veroorzaakt hier praktisch altijd schade: remlichten van auto´s werken niet altijd. Op de voorbank altijd de riemen om, dat is veilig.
Ondanks vaststaande verkeersregels heeft elke rotonde zijn eigen gewoonterecht. Bij de één wacht iedereen op de ronddraaiers en bij de ander wachten de ronddraaiers op de aankomers. Bij ongelukken echter gelden de echte verkeersregels.
Veel automobilisten geven niet aan dat ze van richting veranderen. Het is vaak even snel oversteken zonder uitkijken, even draaien op de weg, even een eenrichtingsweg van de verkeerde kant in.
Dertig procent van de weggebruikers heeft geen W.A.-verzekering. Een aanrijding? Waarschuw 199 altijd en wacht rustig af. Vooral geen persoonlijke deals maken met derden. Dat is onbetrouwbaar. Je bent toerist en gaat toch over een paar dagen weer weg.
Gierende banden zijn normaal. Het wielrubber veroorzaakt een piepend geluid op het stoffige uitgedroogde asfalt bij het optrekken en vooral in bochten.
De regen maakt hier de wegen gladder. Bij regen gaan alle auto´s direct terug naar een snelheid van 20 a 30 km/uur. Wees voorzichtig.
Nu kan je na het lezen van het bovenstaande tot de conclusie zijn gekomen dat je beter niet kunt rijden op Curaçao. Daar zijn wij het resoluut niet mee eens omdat het rijden op Curaçao veel relaxer en gemakkelijker is dan in Nederland. Je moet alleen het bovenstaande in acht nemen en een defensieve en relaxe rijstijl adopteren. Chillen op de Antillen, ook in de auto!